AirSpotter.eu Forum Index AirSpotter.eu
European Plane Spotting and LKTB/ BRQ Spotting Forum
 
 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

Simulátor L-39 v Brně!

 
Post new topic   Reply to topic    AirSpotter.eu Forum Index -> Létání
View previous topic :: View next topic  
Author Message
MarekV
Site Admin


Joined: 25 Mar 2007
Posts: 1589
Location: LKTB/BRQ Brno Tuřany

PostPosted: Mon Apr 09, 2012 8:22 pm    Post subject: Simulátor L-39 v Brně! Reply with quote

V Technickém muzeu byl zřízen simulátor stíhačky L-39 Albatros! Má být součástí nově připravované expozice leteckých motorů, která má být otevřena 15. května 2012.
V oficiálním popisu píší:
Quote:
Simulátor s panoramatickým 175° výhledem, se surround realistickým zvukem. Všechny důležité systémy funkční, včetně sekvencí startování. Simulace různých letových režimů, propracovaná realistická fyzika letu, radionavigace, vlivy počasí a simulace nouzových situací. Můžete si vybrat z různých letových lokalit i různých stupňů pokročilosti, náš instruktor Vám bude k dispozici. Připravíme Vám setkání s L-39 dle Vašich představ.


Odkaz na oficiální stránky simulátoru (včetně videa, jak to vypadá): http://www.flight-simulator.cz/

Rozhodně stojí za pozornost, že nabízejí zaváděcí ceny, takže 40 minut na simulátoru vyjde na 290 Kč (běžně to má dělat 480 Kč). Osobně mám v plánu jej zajít vyzkoušet, takže potom bych mohl dát zprávu, jaké to je.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
MarekV
Site Admin


Joined: 25 Mar 2007
Posts: 1589
Location: LKTB/BRQ Brno Tuřany

PostPosted: Wed Apr 18, 2012 4:52 pm    Post subject: Reply with quote

Právě jsem se vrátil ze simulátoru. Byl to fantastický zážitek. Pokusím se sepsat dojmy, třeba to někoho zaujme.
Vzhledem k tomu, že nikdy předtím jsem na simulátoru nebyl, nevěděl jsem, co od toho čekat. Výsledek překonal veškerá má očekávání. Simulátor je umístěn ve třetím patře Technického muzea, provozuje jej tam celkem mladý chlapík, Slovák. Nebyl problém si objednat "let", stačilo poslat e-mail, on obratem zavolal a dojednal se termín a čas. Před usednutím do kokpitu si můžete nechat nastavit dle libosti letiště (my jsme zkoušeli Seattle v USA a jakési horské letiště ve Švýcarsku - pokud tam půjdete, patrně vám to Švýcarsko bude doporučovat, protože má nejkvalitnější textury. A je to pravda, oproti tomu Seattlu to byl vizuálně dost velký rozdíl.) Stejně tak si lze vybrat, jestli chcete začít na stojánce, na dráze, či rovnou ve vzduchu. My si zvolili stojánku, což znamenalo celou předletovou proceduru. Projdete si tak checklisty, seznámíte se důkladně s přístroji a vůbec celým kokpitem, a po nahození motoru zvesela odtaxujete na dráhu ke vzletu. Veškeré instrukce, co od chování "letadla" čekat a jak jej ovládat, dostanete samozřejmě předtím, nicméně instruktor je stále v dosahu a kdykoli v průběhu "letu" poskytne rady a tak dále. A nechybí rovněž audio, takže zvuky spínačů, zasunutí podvozku, motor či výstraha před velkým úhlem náběhu všude kolem vás lahodně zní.
Co se týče samotného polétání, tak z toho bych zmínil následující: reakce motoru na plynovou páku je zatraceně pomalá (což má odpovídat skutečnému Albatrosu); zpočátku (tj. prvních asi deset minut) se příliš dobře nedá kochat pohledem mimo kokpit, těch přístrojů je tam vcelku dost a sledovat vše není jen tak, nicméně po chvilce cviku už to jde celkem dobře (člověk zjistí, které budíky ignorovat a v podstatě se soustředí jen na jeden či dva nejdůležitější), každopádně i přesto jsem byl fascinován, jak je nezbytné přepínat pozornost mezi přístroji v kokpitu a pohledem ven (to obzvláště při vizuálním přiblížení na přistání). Abych pravdu řekl, to rozložení pozornosti mě zaujalo až neskutečně. Nevíte náhodou o nějaké vědecké studii, která by se něčím takovým zabývala? Ke konci čtyřicetiminutového polétání již byl člověk celkem sžitý s ovládáním, takže si to dokázal už slušně užívat. Takže pokud vyjde ještě čas, rád bych si to vyzkoušel ještě jednou. Jo a simulátor má být v Muzeu ještě zhruba čtyři měsíce.
Abych to všechno shrnul, rozhodně doporučuji si to zajít vyzkoušet. Je to skvělý zážitek. A myslím, že je to i nesrovnatelně zábavnější než simulátory dopravních letadel, které oproti tomuto musí být docela nuda. Tady můžete létat nízko nad terénem či létat akrobacii. A vypadá to moc pěkně.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
PetrK



Joined: 15 Dec 2009
Posts: 5
Location: Brno

PostPosted: Fri Apr 20, 2012 9:51 pm    Post subject: Reply with quote

Tento týden jsem navštívil také simulátor L-39 a musím souhlasit s Markem. Je to super zážitek. Určitě si let ještě zkusím.
Back to top
View user's profile Send private message
kuba.biker



Joined: 04 Aug 2007
Posts: 265
Location: OPO

PostPosted: Tue Apr 24, 2012 1:42 pm    Post subject: Reply with quote

Díky za tip,dnes jdu simulátor vyzkoušet;)
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
kuba.biker



Joined: 04 Aug 2007
Posts: 265
Location: OPO

PostPosted: Thu Apr 26, 2012 9:55 am    Post subject: Reply with quote

Pár mých postřehů:

Pokud o letu na simulátoru také uvažujete, kupte si minimálně hodinu, protože 40 minut je podle mého hrozně málo.

Protože za týden letím do Švýcarska a budu se toulat po horách kolem Lucernského jezera, naplánoval jsem si let právě z této oblasti: startoval jsem z letiště Alpnach a kroužil mezi horami Pilatus, Rigi a Stansenhorn. Pak jsem si řekl, že bych mohl zkusit doletět do Zurichu. Zde se ukázalo, jak moc je orientace ze vzduchu složitá. Ačkoliv mám mapu té části Švýcarska relativně v paměti a ač s orientací problémy nemám, tentokrát jsem měl co dělat. Nakonec jsem Zurich našel a po několika dosti neobratných klesavých zatáčkách jsem přistál na Klotenu na dráze 34.

Řízení je na můj vkus docela náročné, všechno jde ráz na ráz, na nějaké kochání se krajinou není čas. Zejména při přistání se pozornost tříští mezi sledování výškoměru, rychloměru, osy dráhy, je třeba regulovat plyn a klapky, vysunout podvozek. To vše v rychlosti bezmála 300km/h. Nakonec jsem sice přistál, ale v reálu by byl Albatros po takovém přistání nejspíš zralý na důkladnou revizi struktury konstrukce...
Embarassed

Zkrátka kdybych si měl vybrat, v budoucnu bych se raději proletěl dopravákem, v klidu udělal checklisty a ve zbylém čase se kochal krajinkou. Laughing

Jinak je docela zajímavé, že ač je simulátor statický a krajina se promítá na dvě plátna ve tvaru široce otevřeného V, v ostrých náklonech, kdy se dostanete do úhlu cca 50 stupňů vůči horizontu, zmocňuje se vás zvláštní pocit (neumím to popsat - je to úplně nové vnímání prostoru) - já jsem měl dokonce chvíli dojem, že mne odstředivá síla lehce tlačí do sedadla. Prostě dokonalá iluze.

V budoucnu by se měl simulátor stát součástí nové expozice leteckých motorů v přízemí muzea. Prý se uvažuje i o novém dvoumístném simulátoru Cessny - na ten se docela těším, protože stíhací pilot ze mě určitě nebude... Cool
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
paslik



Joined: 24 May 2012
Posts: 2
Location: Čebín, Brno-venkov

PostPosted: Thu May 24, 2012 5:43 pm    Post subject: Reply with quote

Včera jsem byl na simulátoru a musím potvrdit výše uvedené, velice autentický zážitek ! Vše od začátku včetně spouštění podle checklistu, mimochodem pojíždění k VPD docela náročné, chce to cvik.
Dal jsem několik letmých přistání, volné létání mezi kopci, přistání k tankování, řízenou plochou vývrtku, vše velmi realistické včetně pocitů přetížení.
Opravdu to stojí za vyzkoušení, doporučuji !
Přikládám videa,snad se budou líbit Smile
http://www.youtube.com/user/pslavnik

Pavel
Back to top
View user's profile Send private message
MarekV
Site Admin


Joined: 25 Mar 2007
Posts: 1589
Location: LKTB/BRQ Brno Tuřany

PostPosted: Thu May 31, 2012 9:41 am    Post subject: Reply with quote

kuba.biker: To s tím pocitem přetížení a celkově zvláštním pocitem při náklonech je naprostá pravda, taky mě to zaujalo. Nakonec zřejmě ani není příliš potřeba podpůrných hydraulických prostředků.
paslik: Díky za videa. Koukal jsem, že přistání jste zvládl velmi dobře. Ještě co se týče té vývrtky, sám jsem si na to netroufl, ale s radostí jsem si to nechal předvést. A musím uznat, že tohle zažít v reálu musí být opravdu divoký zážitek. Rychle rotující země, výstražné hlásiče zuřivě kvílející v kabině, no, mělo to rozhodně cosi do sebe, ale více se mi líbil let pěkně přímo.

Jak jsem psal v úplně první zprávě, simulátor byl zřízen při příležitosti chystané stálé expozice leteckých motorů, která měla být otevřená 15. května. Vzhledem k tomu, že už je konec května, bych se rád zeptal, jestli jste se někdo na tu novou expozici byli podívat? Na svém webu má Technické muzeum fotky a vypadá to moc pěkně, opět v tradičním duchu diorámat, takže nejde o motory vystavené ve "sterilním" prostředí, ale vsazené do líbivých kulis. Myslím, že hned, jak bude čas, se tam zajdu podívat. Obrázky jsou dostupné zde (zhruba uprostřed stránky): http://www.technicalmuseum.cz/vystavy/674-nova-expozice-tmb-letecke-motory-aneb-kouzlo-aviatiky-se-prave-otevrela-navstevnikum
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
paslik



Joined: 24 May 2012
Posts: 2
Location: Čebín, Brno-venkov

PostPosted: Mon Jun 04, 2012 11:34 am    Post subject: Reply with quote

MarekV: z časových důvodů jsem po simulátoru výstavu jen proběhl, je velmi pěkně udělána, zaujal mně historický simulátor letounu Spitfire z WW2, který stojí hned vedle simulátoru L-39.
Určitě půjdu ještě polétat a udělám si více času i na ostatní, tak pak poreferuji.
Back to top
View user's profile Send private message
MarekV
Site Admin


Joined: 25 Mar 2007
Posts: 1589
Location: LKTB/BRQ Brno Tuřany

PostPosted: Sun Nov 20, 2016 11:25 am    Post subject: Reply with quote

kuba.biker wrote:
Jinak je docela zajímavé, že ač je simulátor statický a krajina se promítá na dvě plátna ve tvaru široce otevřeného V, v ostrých náklonech, kdy se dostanete do úhlu cca 50 stupňů vůči horizontu, zmocňuje se vás zvláštní pocit (neumím to popsat - je to úplně nové vnímání prostoru) - já jsem měl dokonce chvíli dojem, že mne odstředivá síla lehce tlačí do sedadla. Prostě dokonalá iluze.

Čirou náhodou jsem narazil na možné vysvětlení tohoto úkazu. V práci amerického filozofa Michaela Heima jsem našel část, kde hovoří o tzv. syndromu alternativního světa (AWS, Alternate World Syndrome). Píše, že "letové simulátory mohou způsobit nevolnost a dezorientaci z důvodu nesouladu mezi skutečnými pohyby pilota (anebo jejich absencí) a pohybem vnímaným na simulátoru. [...] AWS je akutní formou tělesné amnézie, která se může vyvinout do podoby chronické poruchy alternativního světa (AWD, Alternate World Disorder)." Tyto důsledky ale prakticky jistě nevzniknou po pár svezeních na simulátoru, ale při dlouhodobějším pobytu v takovémto virtuálním světě se patrně už mohou projevit.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
MarekV
Site Admin


Joined: 25 Mar 2007
Posts: 1589
Location: LKTB/BRQ Brno Tuřany

PostPosted: Thu Dec 22, 2016 7:40 pm    Post subject: Reply with quote

Moravské zájemce o "svezení" na simulátoru dopravního letounu může zaujmout simulátor Boeingu 737 v Němčičkách, tedy v proslulé vinařské oblasti kousek od Hustopečí.

Simulátor nese příznačné jméno AirWine a nabízí hned několik různých variant "letu". Více informací zde: http://airwine.cz/

Obrázek si lze udělat i z reportáže na ČT1.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
MarekV
Site Admin


Joined: 25 Mar 2007
Posts: 1589
Location: LKTB/BRQ Brno Tuřany

PostPosted: Mon Mar 26, 2018 8:11 am    Post subject: Reply with quote

Leteckých simulátorů přibývá jako hub po dešti. Nově si lze vyzkoušet létání na simulátoru dopravního letounu Boeing 737 a stíhacího F-16 i přímo v Brně. Zasloužil se o to podnik Air Club Tivoli sídlící na Úvoze 447, který pod značkou Buď pilot nabízí oba tyto zážitky.

Co se týče "sedmtřisedmičky", nabízejí 15minutový "let" za 990 Kč, 30minutový "let" za 1890 Kč a hodinový "let" za 2990 Kč. U "efšestnáctky" je sazba 790 Kč za 15 minut "letu", 1590 Kč za 30 minut "letu" a 2490 Kč za hodinu "letu".
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
MarekV
Site Admin


Joined: 25 Mar 2007
Posts: 1589
Location: LKTB/BRQ Brno Tuřany

PostPosted: Wed Nov 20, 2019 5:46 pm    Post subject: Reply with quote

Výše zmíněná firma Buď pilot rozšířila portfolio, a nově nabízí i simulátory druhoválečného stíhacího letounu Supermarine Spitfire a moderního proudového stíhacího letounu F/A-18 Hornet. Obzvlášť Hornet, který vyniká unikátním zavíracím překrytem kabiny, vypadá velice lákavě. Inu, Vánoce se blíží, myslím, že jde o pěkný tip na dárek.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    AirSpotter.eu Forum Index -> Létání All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group