AirSpotter.eu Forum Index AirSpotter.eu
European Plane Spotting and LKTB/ BRQ Spotting Forum
 
 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

Letadla
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
 
Post new topic   Reply to topic    AirSpotter.eu Forum Index -> Letectví
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Karel



Joined: 29 Mar 2007
Posts: 982
Location: Brno

PostPosted: Thu Dec 28, 2017 4:10 pm    Post subject: Reply with quote

Quote:
Prozatím není jasné, jestli se objednávka vztahuje již na NG verzi, anebo dosavadní verzi UVP-E20.

Já si myslím, že to skoro jistě bude klasika E20, už proto, že se to má vyrábět v RF. Ale ono to má i svá úskalí. Ruská armáda se zpravidla nevybavuje stroji, kde by byla příliš závislá na dovozu náhradních dílů ze zemí NATO. Naposled, po roce 2014, řešili masivní záměnu ND z Ukrajiny, kteří jim z politického rozhodnutí odmítli ND dodávat.

O tom, že bude v maximální míře využívaná místní avionika se mluví od začátku. Co je ale pro mě tak trochu novinka, je způsob, jak řeší otázku motorů. Pro L-410 vyvíjí nový motor Klimov ВК-800С, modifikaci vrtulníkového motoru ВК-800В, který se osazuje třeba na Ka-126/226. To ale ještě možná není všechno. V jednom článku jsem četl, že rusku připravují elektrický pohon pro vrtulové stroje, v motoru mají být použity vysokoteplotní supravodiče (chlazené kapalným dusíkem). Snad příští rok by to mohlo být připraveno a prý dva takové motory jsou schopny pohánět 19 místné letadlo. Že by si tuto novinku chtěli vyzkoušet na Turboletech?
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
MarekV
Site Admin


Joined: 25 Mar 2007
Posts: 1589
Location: LKTB/BRQ Brno Tuřany

PostPosted: Fri Jan 26, 2018 8:40 pm    Post subject: Reply with quote

MarekV wrote:
Smutná zpráva ale přišla z Nepálu, kde v sobotu 27. května havaroval jeden z letounů L-410UVP-E20 (9N-AKY) společnosti Goma Air (nově přejmenované jako Summit Air) během přiblížení na letiště Lukla. Stroj údajně kvůli mlze zavadil o strom během závěrečné fáze přiblížení, načež vrazil do horského úbočí asi tři metry pod úrovní dráhy. Po strmém svahu následně sklouzal o dalších zhruba dvě stě metrů níže. Jednalo se o nákladní let, takže na palubě byly tři osoby, z nichž dvě utrpěly smrtelná zranění.

Nehoda Turboletu v Nepálu neměla naštěstí na osud tohoto typu u společnosti Goma Air/Summit Air žádný negativní vliv. Patrné je to z faktu, že tato společnost v loňském roce rozšířila flotilu o další tři kusy, takže v současnosti provozuje již 4 letouny L-410UVP-E20, byť tyto stroje nebyly zakoupeny přímo u výrobce, jako tomu bylo u prvních dvou (9N-AKY a 9N-AKZ). Nejprve loni v únoru převzala dva Turbolety od ruské regionální aerolinky PANH, která má základnu na letišti v Ulan-Ude. Obě čtyřistadesítky byly vyrobeny v roce 2014, první z nich (výrobního čísla 2912) absolvovala zálet jako OK-SLW, načež v Rusku sloužila pod značkou RA-67038, v Nepálu létá pod značkou 9N-AMG. Druhá (výrobního čísla 2914) byla zalétána jako OK-JDP, posléze létala jako RA-67039, v Nepálu nyní slouží jako 9N-AMH. Pěkné fotografie z dodání těchto dvou strojů jsou v této reportáži. V listopadu pak obohatil nepálskou flotilu další Turbolet, který létá jako 9N-AMP, což by měl být stroj výrobního čísla 2919, který předtím sloužil jako ZS-ZAA u Air Express Algeria.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
MarekV
Site Admin


Joined: 25 Mar 2007
Posts: 1589
Location: LKTB/BRQ Brno Tuřany

PostPosted: Tue Jul 10, 2018 9:31 pm    Post subject: Reply with quote

Příznivce sledování zajímavých letů na Flightradaru by mohlo zaujmout, že aktuálně probíhá vůbec první přelet Atlantského oceánu bezpilotním letadlem kategorie MALE (Medium Altitude, Long Endurance). Jedná se o nový stroj General Atomics MQ-9B SkyGuardian (registrace N190TC), jenž míří do Velké Británie, kde se zúčastní leteckého dne RIAT ve Fairfordu.

Více informací o letu či stroji samotném je k nalezení zde: http://www.ga-asi.com/trans-atlantic-flight
Let lze sledovat pod tímto odkazem: https://www.flightradar24.com/N190TC (signál se občas ztrácí, v době psaní tohoto příspěvku letoun letěl ve výšce 27 tisíc stop (8 230 metrů) rychlostí 170 uzlů (315 km/h) nad kanadskou provincií Ontario).
Nutno podotknout, že se ale nejedná o první let bezpilotního letadla přes Atlantik jako takový. Dřívějším přeletům jsem se věnoval v jednom z dílů seriálu Druhých sto let: http://airspotter.eu/Download/TAM-5.pdf.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
MarekV
Site Admin


Joined: 25 Mar 2007
Posts: 1589
Location: LKTB/BRQ Brno Tuřany

PostPosted: Sun Jul 22, 2018 12:35 pm    Post subject: Reply with quote

Karel wrote:
[...] Možná by stálo za to upřesnit, že výroba L-410 v uralském УЗГА v Jekatěrinburgu má začít příští rok, kdy by chtěli vyrobit 6 mašinek. V 2019 plánují modifikaci hydroplán. [...]

Na internetu se již objevily první snímky Turboletu vybaveného plováky. Vypadá to úžasně: fotografie.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
MarekV
Site Admin


Joined: 25 Mar 2007
Posts: 1589
Location: LKTB/BRQ Brno Tuřany

PostPosted: Mon Sep 03, 2018 6:36 pm    Post subject: Reply with quote

MarekV wrote:
Karel wrote:
[...] Možná by stálo za to upřesnit, že výroba L-410 v uralském УЗГА v Jekatěrinburgu má začít příští rok, kdy by chtěli vyrobit 6 mašinek. V 2019 plánují modifikaci hydroplán. [...]

Na internetu se již objevily první snímky Turboletu vybaveného plováky. Vypadá to úžasně: fotografie.

Plovákový Turbolet opustil montážní halu a zahájil zkoušky na vodní hladině, což je opět fotograficky zdokumentováno: fotografie 1 a fotografie 2.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Karel



Joined: 29 Mar 2007
Posts: 982
Location: Brno

PostPosted: Sun Sep 09, 2018 11:19 am    Post subject: Reply with quote

I když trochu mrzí, že se to nestalo v Kunovicích, ale v UZGA v Rusku (jak lze poznat i z ruských nápisů), přejme nové modifikaci hodně úspěchů. Rozhodně jí ty plováky sluší. Jedná se o stroj s imatrikulací RF-67758 (v zimě si už vyzkoušel lyže), který po testech na Volze v Tverské oblasti přeletěl na Hydroaviasalon-2018 do černomořského Gelendžiku.

K dispozici jsou 3 nové varianty podvozku - kromě plováků lyže a větší kola pro zvýšenou průchodností terénem. Rovněž vozík na vytažení z vody a výbava na záměnu podvozků. Za zmínku stojí i změna zakončení VOP u hydroplánu, neumím říct, k čemu přesně slouží.

Plováky jsou navrženy Speciální oborovou konstrukční kanceláří experimentální konstrukce letadel Moskevského leteckého institutu a vyrobeny (stejně jako lyže) v orenburgské Strele.

http://www.ato.ru/content/uzga-osnastil-samolet-l-410uvp-e20-tremya-novymi-shassi?sea=32766
https://topwar.ru/146572-na-volge-prohodjat-ispytanija-poplavkovogo-varianta-l-410.html
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
bumper



Joined: 29 Sep 2008
Posts: 168
Location: Brno - LKCM

PostPosted: Tue Sep 18, 2018 2:09 pm    Post subject: Reply with quote

Nevím kam to dát, tak to dám sem Smile Přišlo mi to docela zajímavý.

https://plus.google.com/u/0/102735676718207477057/posts/fG6u4e1XtMq
_________________
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Karel



Joined: 29 Mar 2007
Posts: 982
Location: Brno

PostPosted: Thu Sep 20, 2018 5:07 pm    Post subject: Reply with quote

Pokud by vás zajímal pohled na vzlet nebo přistání hydro varianty Turboletu, můžete se kouknout na video (3:40....8:00):
https://youtu.be/66Vo2BMAsBA

V komentáři je zmínka o novém motoru VK-800S (ВК-800С). Tento motor už existuje v několika prototypech a aktivně se testuje. Typový certifikát by chtěli získat 2020 a hned začít sériovou výrobu. Nový motor by měl mít ve srovnaní s běžným H80-200 GE/Walter, příznivější výkon, rozměry, hmotnost i spotřebu, naopak z pohledu údržbových intervalů na tom je o něco hůře. Měl by ovšem být kompletně z domácích dílů.

Podobně ve videu výše je zmínka o vytěsnění z trhu západního konkurenta -DHC-6. Inu hůl sankcí má dva konce. Je více než jasné, že UZGA jde za svým cílem maximálně lokalizovat výrobu pro Rusko. Kunovickým zůstává NGčko a západní trhy. Držme palce, budou to hodně potřebovat.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
MarekV
Site Admin


Joined: 25 Mar 2007
Posts: 1589
Location: LKTB/BRQ Brno Tuřany

PostPosted: Thu Sep 20, 2018 8:12 pm    Post subject: Reply with quote

Je to nádhera. Turboletu to na plovácích a na vodě opravdu sluší. Taky se mi líbí ta modularita, že je to možné relativně snadno přestavět zpět na kolový podvozek.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Karel



Joined: 29 Mar 2007
Posts: 982
Location: Brno

PostPosted: Thu Nov 29, 2018 8:50 pm    Post subject: Reply with quote

Mám pár novinek z Ruska, které určitě stojí za zmínku. Jen heslovitě:
- Nový motor PD-14 už má ruský typový certifikát a formálně tedy nic nebrání tomu, motory namontovat na nové MS-21
- MS-21 ovšem nabral trochu skluz, ruská homologace se odsunuje až na rok 2020
- Superjet bude mít možná dalšího provozovatele, zájem o 15 kousků jeví slovinská Adria.
- Největší zajímavostí ale je, že se stále hlasitěji hovoří o reinkarnaci 40 místného L-610.

Má to být svým způsobem náhrada za An-24, a i když si částečně konkuruje s Il-114 (52+ míst), zdá se, že je schopen získat státní i regionální podporu. Má se jednat o vývoj nového letounu na základě L-610, čemuž já rozumím tak, že by vzali dokumentaci L-610 a co nejvíc dílů by zaměnili za domácí tvorbu, od avioniky až po motory. Tak jak se aktuálně děje u L-410.

Berte to jako upoutávku a zbytek článku si přečtěte na webu:
http://www.rusaviainsider.com/russia-considers-40-seat-turboprop-based-let-l-610-design/
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Karel



Joined: 29 Mar 2007
Posts: 982
Location: Brno

PostPosted: Tue Feb 26, 2019 10:03 pm    Post subject: Reply with quote

Náměstek ruského ministra dopravy Bočarov poinformoval o pokrocích v rozvoji výroby regionálních letadel. Nebudu článek citovat celý, jen pár ukázek:
Quote:
- Pro letadlo je připravená ruská avionika, má vyšší kvalitu než Thales a navíc je levnější.
- Nyní se připravuje první zkušební série ruských motorů VK-800S s vrtulí ze Stupina
- Dokončený ruský výrobní závod UZGA má kapacitu 20 letadel/rok
- Certifikát na plováky už byl vydán, na certifikátu pro lyže se pracuje
- Na české kolegy necháváme plechařinu draku, všechna "vysoce intelektuální" část je lokalizovaná v Rusku
- Bylo rozhodnuto vzít do práce dokumentaci na L-610. Budou jej vyrábět v rámci lokalizace rovněž na UZGA

http://www.arms-expo.ru/news/grazhdanskaya_aviatsiya/o_lokalizatsii_l_410_i_l_610_v_rossii_i_zapuske_v_seriyu_il_114_300/?sphrase_id=15954978
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Karel



Joined: 29 Mar 2007
Posts: 982
Location: Brno

PostPosted: Fri Apr 12, 2019 6:08 pm    Post subject: Reply with quote

Jestli tu zatím nebyl odkaz na L-410 na lyžích, tak odteď už bude Smile
https://avatars.mds.yandex.net/get-zen_doc/168601/pub_5b28b72531578f00a8491e6e_5b28cab3ff713e00a8e1df4b/scale_2400
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
MarekV
Site Admin


Joined: 25 Mar 2007
Posts: 1589
Location: LKTB/BRQ Brno Tuřany

PostPosted: Sun Apr 14, 2019 2:35 pm    Post subject: Reply with quote

Moc pěkný snímek! Taky jsem trochu pohledal a objevil další pěkné obrázky a dokonce i video.

Kromě toho jistě stojí za zmínku, že 30. března byl ve Voroněži zalétán transportní Iljušin Il-112V. Foto a video. Zaujalo mě, že na boku trupu za křídlem je nejspíš nachystaná příprava na astrokopuli (na podobný způsob, jako měla Catalina).
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
MarekV
Site Admin


Joined: 25 Mar 2007
Posts: 1589
Location: LKTB/BRQ Brno Tuřany

PostPosted: Sun Apr 14, 2019 6:07 pm    Post subject: Reply with quote

MarekV wrote:
MarekV wrote:
Smutná zpráva ale přišla z Nepálu, kde v sobotu 27. května havaroval jeden z letounů L-410UVP-E20 (9N-AKY) společnosti Goma Air (nově přejmenované jako Summit Air) během přiblížení na letiště Lukla. Stroj údajně kvůli mlze zavadil o strom během závěrečné fáze přiblížení, načež vrazil do horského úbočí asi tři metry pod úrovní dráhy. Po strmém svahu následně sklouzal o dalších zhruba dvě stě metrů níže. Jednalo se o nákladní let, takže na palubě byly tři osoby, z nichž dvě utrpěly smrtelná zranění.

Nehoda Turboletu v Nepálu neměla naštěstí na osud tohoto typu u společnosti Goma Air/Summit Air žádný negativní vliv. Patrné je to z faktu, že tato společnost v loňském roce rozšířila flotilu o další tři kusy, takže v současnosti provozuje již 4 letouny L-410UVP-E20, byť tyto stroje nebyly zakoupeny přímo u výrobce, jako tomu bylo u prvních dvou (9N-AKY a 9N-AKZ). Nejprve loni v únoru převzala dva Turbolety od ruské regionální aerolinky PANH, která má základnu na letišti v Ulan-Ude. Obě čtyřistadesítky byly vyrobeny v roce 2014, první z nich (výrobního čísla 2912) absolvovala zálet jako OK-SLW, načež v Rusku sloužila pod značkou RA-67038, v Nepálu létá pod značkou 9N-AMG. Druhá (výrobního čísla 2914) byla zalétána jako OK-JDP, posléze létala jako RA-67039, v Nepálu nyní slouží jako 9N-AMH. Pěkné fotografie z dodání těchto dvou strojů jsou v této reportáži. V listopadu pak obohatil nepálskou flotilu další Turbolet, který létá jako 9N-AMP, což by měl být stroj výrobního čísla 2919, který předtím sloužil jako ZS-ZAA u Air Express Algeria.

Turbolety v Nepálu, zdá se, doprovází smůla. Dnes havaroval v Lukle další L-410 (9N-AMH), dle aktuálních zpráv zemřeli tři lidé. Z videa pořízeného průmyslovou kamerou je vidět, že stroj krátce po zahájení rozjezdu ke vzletu vybočil doprava a narazil do vrtulníku stojícího na heliportu. Snímky nehody například zde.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Karel



Joined: 29 Mar 2007
Posts: 982
Location: Brno

PostPosted: Mon Sep 02, 2019 6:14 pm    Post subject: Reply with quote

Na letošním aerosalonu MAKS-2019, konaném na žukovském letišti (tam, co nedávno po setkání s racky přistál v kukuřici A321), podepsaly Polární aerolinie (dceruška Jakutie) smlouvu s UZGA o dodávce 10ks L-610. Dodávky by měly proběhnout v letech 2023-25. Letoun by měl být modernizovaný, a navíc s větším MTOW, doletem i rychlostí.

https://polarair.ru/info/news/1257/

Na MAKSu byla letos rekordní návštěva skoro 600 tis., vystavovatelů bylo také hodně, měl tu premiéru MS-21 i Su-57E (exportní verze), ale také mnoho dalších věcí a letových ukázek. Například na Su-57 předvedli zkrácené přistání s vyhozením padáků ještě ve vzduchu.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    AirSpotter.eu Forum Index -> Letectví All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Page 8 of 8

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group