AirSpotter.eu Forum Index AirSpotter.eu
European Plane Spotting and LKTB/ BRQ Spotting Forum
 
 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

Frekvence
Goto page Previous  1, 2
 
Post new topic   Reply to topic    AirSpotter.eu Forum Index -> Radiokorespondence
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Ondra



Joined: 28 Mar 2007
Posts: 99

PostPosted: Fri Oct 10, 2014 3:14 pm    Post subject: Reply with quote

To se mě nezdá, ne? mě se to teda nechce při pátku z hlavy počítat, ale jestli se nehlásil při vstupu nad ČR tak by bylo tristní kdyby ho Gripeny dostihly až na jižní Moravě.. leda že by se nehlásil při změně z jednoho do jiného prostoru nad ČR..
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Ondra



Joined: 28 Mar 2007
Posts: 99

PostPosted: Fri Oct 10, 2014 3:16 pm    Post subject: Reply with quote

Nevím teda jaká je časová prodleva mezi tím kdy se má letadlo poprvé hlásit a kdy sou vyslány Gripeny, jako jak dlouho se zkouší tu komunikaci navázat..
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
MarekV
Site Admin


Joined: 25 Mar 2007
Posts: 1589
Location: LKTB/BRQ Brno Tuřany

PostPosted: Fri Oct 10, 2014 10:40 pm    Post subject: Reply with quote

Jo, zvláštní to je, taky mi to příliš nesedí. Ale na druhou stranu, ona ta doba přeletu po téhle trase z jedné strany republiky na druhou (nebo přinejmenším od Ústí nad Labem k Brnu) při rychlosti, co ta mašina letěla (900 km/h), nevezme víc jak 20 minut. Takže pokusy navázat komunikaci chvíli trvají, pak samotný start Gripenů a čas, než dostoupají do 10 km, to všechno dá dohromady minimálně 10-15 minut. Schválně jsem si teď pustil nahrávku tohoto letu na FR24 a během deseti minut byla mašina od vstupu k nám už nad Čáslaví.
V každém případě bych si rád poslechl podrobnější informace přímo od zdroje.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Hansb



Joined: 28 Mar 2007
Posts: 212
Location: BRQ/LKTB

PostPosted: Sat Oct 11, 2014 7:07 pm    Post subject: Reply with quote

Podle toho, co sem se dočetl, tak mají piloti 15 minut od vyhlášení signálu na to, aby vzlétli. Takže když k tomu připočtu čas, od kdy se letadlo nepřihlásí na frekvenci do doby, než oblastní řídící dá echo do Čáslavi a čas, než Gripen dostihne cílové letadlo, může to být klidně těch 20 minut, ba i víc. Tak mě napadá, že vzhledem k velikosti ČR musí to nehlásící se letadlo letět přes co možná největší část země, aby ho vůbec měli šanci stihnout Smile
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
MarekV
Site Admin


Joined: 25 Mar 2007
Posts: 1589
Location: LKTB/BRQ Brno Tuřany

PostPosted: Mon Oct 13, 2014 7:10 pm    Post subject: Reply with quote

Tak záhada vyřešena. Podrobné informace v tomto článku: http://idnes.cz/8uN1x.

Nakonec to tedy byl Boeing 737-700 společnosti Transavia a registrace PH-XRZ na lince HV 6583 letící z Amsterdamu do Istanbulu.
Viz screenshot z FR24:

S těmi přeletovými časy a uletěnou vzdáleností za dobu, než je mašina dostihnutá, je to skutečně tak, jak jsme sami vyvodili.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
MarekV
Site Admin


Joined: 25 Mar 2007
Posts: 1589
Location: LKTB/BRQ Brno Tuřany

PostPosted: Wed Feb 11, 2015 9:54 am    Post subject: Reply with quote

Udělat obrázek o tom, jak takový Alfa Scramble vypadá z pohledu pilota Gripenu, si lze udělat z článku Roberta Stejskala, bývalého pilota Gripenů, který se o jednom takovém hotovostnim vzletu rozepsal zde: http://www.armyweb.cz/clanek/a-scramble. Další ze série článků, které píše pro Armyweb, jsou k přečtení zde: http://www.armyweb.cz/autor/ing-robert-stejskal.
A údajně pracuje i na celé knize, což by mohl být zajímavý čtenářský zážitek.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
MarekV
Site Admin


Joined: 25 Mar 2007
Posts: 1589
Location: LKTB/BRQ Brno Tuřany

PostPosted: Fri Mar 04, 2016 7:12 pm    Post subject: Poslech ISS Reply with quote

Jednou za čas se přes rádiové spojení konají besedy mezi astronauty na Mezinárodní vesmírné stanici (ISS) a nejrůznějšími školami po celém světě, kdy v krátkém časovém okně daném dobou přeletu stanice přes danou oblast mají studenti možnost komunikovat s posádkou ISS.
V úterý 8. března by k této události mělo poprvé dojít i v České republice, kdy s britským astronautem Timem Peakem právě pobývajícím na ISS budou hovořit studenti tří olomouckých gymnázií. Více o této události je k nalezení na stránce přenosu: http://exfyz.upol.cz/didaktika/iss/. Zhruba desetiminutové komunikační okno by mělo začít v 9.22 našeho času a spojení bude streamováno živě zde: http://avp.upol.cz/stream/.
Eventuálně by vysílání z ISS (avšak bez otázek pokládaných studenty) mělo jít naladit na frekvenci 145.800.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
MarekV
Site Admin


Joined: 25 Mar 2007
Posts: 1589
Location: LKTB/BRQ Brno Tuřany

PostPosted: Thu Sep 01, 2016 10:01 am    Post subject: Reply with quote

Kromě poslechu letecké radiokomunikace patří mezi leteckými nadšenci k dnes již standardním jevům sledování letového provozu prostřednictvím příjmu signálu z odpovídačů letadel (tzv. ADS-B, mód S). Veřejně nejznámější je v tomto ohledu server Flightradar24, jenž funguje tak, že do něj uživatelé vlastnící přijímač schopný příjmu v pásmu 1090 MHz zasílají tato data. Čím více těchto lidí je, tím větší pokrytí přehledová mapa provozu má. Určitou potíží však je, že tyto přijímače (nejznámější z nich jsou "krabičky" SBS a AirNav RadarBox) nejsou vůbec levné. Každopádně radiomatéři přišli na více než zajímavou alternativu.

Některé DVB-T tunery totiž umožňují příjem signálu i na frekvenci, kde vysílají odpovídače letadel. V běžném nastavení to sice k dspozici není, ale s použitím patřičného softwaru je možné tuner "přeladit" na příjem v inkriminovém kmitočtu. A co víc, tyto tunery lze pořídit za méně než tisíc korun. Programové vybavení je pak možné stáhnout i zdarma, neboť většina má podobu freewaru, kutilové si pak pro lepší příjem mohou i sami vyrobit kvalitní anténu.

Pro zájemce o možnosti příjmu signálu z odpovídačů letadel prostřednictvím tunerů doporučuji dvojici článků, kde se lze dozvědět vše potřebné: http://sdr.ipip.cz/rtl-sdr a http://sdr.ipip.cz/rtl-sdr-ads-b.

Na tomto základě vznikl v Hradci Králové projekt CZADSB, který sbírá data z těchto tunerů na jednom serveru, který funguje podobně jako známý FR24. Ovšem v mnoha ohledech i výrazně lépe. Jednak celkové rozhraní je přehlednější, a jednak (a to je hlavní argument pro upřednostnění tohoto serveru) zobrazuje i vojenská letadla. Vzhledem k aktuálnímu cvičení Ample Strike to bude velice užitečná pomůcka, pokud někdo bude chtít sledovat například let bombardérů B-1 a B-52. A samozřejmě i dalších jiných strojů. Na druhou stranu má tento web nevýhodu v tom, že je (zatím) striktně regionální. Nejlépe je proto pokryt vzdušný prostor ČR, ale postupem času se rozšiřuje na větší část Evropy. K dispozici je veřejná mapa, na níž má přístup každý, a mapa pro členy, která je přístupná pouze těm, kdo odesílají data ze svých tunerů, za což mají k dispozici několik dalších vymožeností.

Radar CZADSB je přístupný zde: http://www.czadsb.cz/
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Karel



Joined: 29 Mar 2007
Posts: 982
Location: Brno

PostPosted: Wed Sep 14, 2016 7:31 pm    Post subject: Reply with quote

Koukal jsem na to a před hochy z Hradce smekám. Fakt moc pěkné. A Markovi díky za informaci.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
MarekV
Site Admin


Joined: 25 Mar 2007
Posts: 1589
Location: LKTB/BRQ Brno Tuřany

PostPosted: Sun Sep 18, 2016 7:05 pm    Post subject: Reply with quote

Rádo se stalo. O existenci tohoto virtuálního radaru jsem se dozvěděl na letošní Spotterské 12hodinovce od pana Jukla. Takže hlavní dík míří jemu. Já jen sesumíroval informace do jednoho příspěvku. Smile

Jinak je to skutečně pěkná práce. Věnoval jsem nějaký čas porovnání toho, kolik letadel zobrazuje CZADSB a kolik FR24 nad naším územím a pořád to vypadá, že je vhodné sledovat oba radary. Dobře se doplňují. I když ten hradecký zobrazuje hodně vojenských strojů, občas se přihodí, že některé, zejména ty nízko letící, "nevidí", kdežto FR24 ano. Věřím ale, že postupem času se budou rozdíly stírat. Čím víc se do tohoto odvětví nořím, tím víc si hraji s myšlenkou pořízení kompatibilního tuneru, abych měl vlastní radar. Je to vskutku lákavé.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
MarekV
Site Admin


Joined: 25 Mar 2007
Posts: 1589
Location: LKTB/BRQ Brno Tuřany

PostPosted: Wed Feb 01, 2017 7:11 am    Post subject: Reply with quote

Dostal se ke mně projekt podobný tomu výše zmíněnému hradeckému, přičemž tentokrát se jedná o radar zaměřený primárně na dění na brněnském letišti a na nebi nad ním.

To znamená, že opět je k dispozici okno s obrazovkou radaru, které zobrazuje informace o letadlech na základě údajů z jejich odpovídačů, přičemž centrem je letiště v Tuřanech. Radar samozřejmě umožňuje filtrování zobrazených letadel dle zadaných kritérií. Kromě toho ale web disponuje i funkcí interpretace ACARS zpráv, tedy informací, jež odesílají letadla pozemním stanicím. Web je navíc spřažený s rozhraním pro poslech letecké radiokorespondence na brněnském letišti. Tento virtuální radioscanner pak umožňuje vlastní volbu poslouchané frekvence. Bonusem je okno služby Windyty s předpovědí počasí. V budoucnu by měly ještě přibýt informace z meteostanice umístěné ve Šlapanicích.

Takže rozhodně zajímavý nový web, který na jednom místě sdružuje celé spektrum funkcí používaných pro sledování leteckého dění v Brně.

Stránka je k nalezení zde: http://radar.slapnet.cz/
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
MarekV
Site Admin


Joined: 25 Mar 2007
Posts: 1589
Location: LKTB/BRQ Brno Tuřany

PostPosted: Tue Feb 07, 2017 11:36 am    Post subject: Reply with quote

Ještě malý dodatek k výše zmíněnému brněnskému radaru. Na stránku nově přibyla i webkamera! Je sice umístěná více než dva kilometry od letiště ve Šlapanicích, ale během dne poskytuje velice obstojný pohled na střední stojánku před terminálem:


Vynikající věc. Přímý odkaz zde: http://radar.slapnet.cz/index.php/pocasi-2/pocasi-webcam/.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
MarekV
Site Admin


Joined: 25 Mar 2007
Posts: 1589
Location: LKTB/BRQ Brno Tuřany

PostPosted: Mon Apr 03, 2017 7:18 pm    Post subject: Reply with quote

V závěru března došlo k přechodu na frekvence s krokem po 8.33 kHz (oproti předchozím 25 kHz), což znamená i drobné změny v podobě frekvencí brněnského letiště.

Tuřany ATIS: 131.105 MHz
Tuřany Ground: 125.430 MHz
Tuřany Věž: 119.605 MHz
Brno Radar: 127.350 MHz (beze změny)

Od listopadu pak budou mít Medlánky Rádio 122.405 MHz.

Z hlediska našeho poslechu jsou tyto změny prakticky nepostřehnutelné, protože radioscannery nemají problém s příjmem i na nejbližších vedlejších frekvencích. Většina scannerů ale disponuje krokem po 8.33 kHz, takže lze případně dotyčné frekvence uložené v paměti upravit.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    AirSpotter.eu Forum Index -> Radiokorespondence All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2
Page 2 of 2

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group