|
AirSpotter.eu European Plane Spotting and LKTB/ BRQ Spotting Forum
|
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma |
Autor |
Zpráva |
Karel
Založen: 29.3.2007 Příspěvky: 982 Bydliště: Brno
|
Zaslal: út květen 20, 2008 10:55 am Předmět: Letadla |
|
|
Zpráva z planes:
V Komsomolsku na Amuru dnes úspěšně absovoval svůj první let nový ruský letoun Suchoj Superjet 100. Superjet s doletem až 4 550 kilometrů se bude vyrábět ve verzích pro 78 nebo 98 cestujících. Firma Suchoj má zatím pevné objednávky na 73 kusů. Letadlo oficiálně předvedla veřejnosti v září 2007, se vzletem prototypu se původně počítalo na konci roku 2007.
Jsem zvědavý, zda se jim podařilo splnit deklarované, velmi příznivé, ekonomické ukazatele. Dreamliner se jim tedy předběhnout podařilo, otázkou ovšem je, zda stihnou stroj ještě letos homologovat pro RF a zda homologaci stihnou rozšířit během příštího roku pro EU. Držme jim palce. |
|
Návrat nahoru |
|
|
Karel
Založen: 29.3.2007 Příspěvky: 982 Bydliště: Brno
|
Zaslal: pá říjen 24, 2008 7:32 pm Předmět: |
|
|
Protože se dnes musí hodně hledět na spotřebu a v této věci kolují různé pověry, zkusil jsem sestavit zjednodušenou tabulku pro teoretickou spotřebu letadel v g/km a jednoho pasažéra:
Běžná moderní letadla (A319, A340, B738, B777, Tu-204) okolo 20 g/km.pax
Menší moderní letadla (EMB190, An-148, Tu-334, SSJ-100) 25 g/km.pax
Starší ruská letadla:
Tu-154M - 30
JaK-42 - 30-35
Tu-134 - 45
Tu-144 - 100 g/km.pax
Jsem si vědom toho, že tabulka není zdaleka dokonalá - spotřeba závisí na délce letu, konfiguraci kabiny atd., ale v zásadě to jakési vodítko poskytuje. V praxi je navíc o nějakých 50% vyšší díky l/f, pojíždění, čekání, kroužení atd.
Nebo jinak, B738 na lince BRQ-GRO (l/f 65%) mělo spotřebu na hlavu asi jako plně obsazené Tu-154M.
Máte-li raději l/100km stačí, když uvedená čísla vydělíte asi 8, tedy 25g/km.pax odpovídá asi 3l/100km.pax |
|
Návrat nahoru |
|
|
Karel
Založen: 29.3.2007 Příspěvky: 982 Bydliště: Brno
|
Zaslal: st prosinec 17, 2008 9:28 pm Předmět: |
|
|
Je zřejmé, že Rusové letos již homologovat SS-100 nestihnou, ale do konce tohoto roku by chtěli mít dokončeny 4 prototypy, aby zkoušky mohly probíhat paralelně. Zároveň už začali s výrobou komponentů a skupin pro sériovou produkci, kterou by v roce 2009 chtěli rozjet.
O B787 jsme určitě všichni slyšeli, že snad již po páté nabírá další měsíce zpoždění. Uplynula už nějaká doba od chvíle, kdy se poprvé, trošku nehotová, představila veřejnosti: 8.7.07, v USA by to šlo napsat i jako 7/8/7. Snad se ale svých problémů už brzy zbaví a uvidíme ji konečně ve vzduchu. |
|
Návrat nahoru |
|
|
MarekV Site Admin
Založen: 25.3.2007 Příspěvky: 1589 Bydliště: LKTB/BRQ Brno Tuřany
|
|
Návrat nahoru |
|
|
Karel
Založen: 29.3.2007 Příspěvky: 982 Bydliště: Brno
|
Zaslal: po duben 06, 2009 1:24 pm Předmět: |
|
|
Prvního dubna přeletěly (víc než 3000km!) oba prototypy z Novosibirska na Žukovskou základnu (=letiště Ramenskoje) pod Moskvou na další zkoušky. Homologaci by chtěli dokončit letos, Aeroflot má mít první dodávky v prosinci a začátkem roku už začít vozit pasažéry. AtlantSojuz "zdědil" také nejaké objednávky, navíc Rosavija jedná o dalších objednávkách, tak není úplně vyloučeno, že by někdy v budoucnu mohl Superjet zaletět i do BRQ. Ale hlavní náplň SSJ-100 bude asi nahradit žíznivé Tu-134 na vnitrostátních linkách. Ty mají přibližně dvojnásobnou spotřebu paliva... |
|
Návrat nahoru |
|
|
Karel
Založen: 29.3.2007 Příspěvky: 982 Bydliště: Brno
|
Zaslal: st duben 21, 2010 1:57 pm Předmět: |
|
|
Na Ukrajině předvedli prodlouženou modifikaci An-148-200, většínou označovanou jako An-158. Do konce měsíce by snad měla vzlétnout, do konce roku získat certifikát a na jaře 2011 zahájit výrobu prvních kousků, už i pro AYZ. Je to pochopitelně přímý konkurent SSJ, a řekl bych, že ten +/- rok ztráty kvůli nepřipraveným motorům, bude SSJ těžko dohánět. Navíc s takovým konkurentem v zádech, jako je An-158.
Co je ale zajímavé, po změnách ve vládě na Ukrajině je oboustranná snaha se dohodnout a vyřešit problém přepravy zemního plynu. Takže licitují, co za co, my dodáme plyn pod světovými cenami, ale vy byste si od nás mohli nechat postavit atomové elektrárny.... a předat nadpoloviční balík akcií Antonova (ruské) Všeobecné korporaci leteckých výrobců, (OAK, anglicky UAC). |
|
Návrat nahoru |
|
|
Karel
Založen: 29.3.2007 Příspěvky: 982 Bydliště: Brno
|
Zaslal: so červenec 10, 2010 10:10 pm Předmět: |
|
|
Narazil jsem na zajímavou zprávičku, že se uvažuje o použití motorů SaM-146 (původně pro SSJ-100) i do An-148, kde se dnes osazují D-436-148. Výkonově jsou oba typy rovnocenné, ale francouzskoruský SaM má vyšší spotřebu (papírově o 1,5%, ve skutečnosti je prý asi ještě o 3 procentní body horší!!) a navíc je pochopitelně dražší. Mohly by se ale snad chytit, pokud by se An-148 eportovaly do EU. Autor dokonce spekuluje o pohřbívání projektu SSJ-100, který nazývá dražší alternativou Antonova.
Zdroj:
http://bgcapital.ge/en/news/2060/ |
|
Návrat nahoru |
|
|
Karel
Založen: 29.3.2007 Příspěvky: 982 Bydliště: Brno
|
Zaslal: st srpen 04, 2010 7:27 pm Předmět: |
|
|
"Ан-158 будет поставляться в Россию с уплатой всех таможенных пошлин до момента объединения "Антонова" и ОАК", - уточнил "АвиаПорту" вице-президент ОАО "Объединенная авиастроительная корпорация" Александр Туляков.
/An-158 se bude do Ruska dovážet s clem do okamžiku spojení (ruského) OAK a (ukrajinského) Antonova, upřesnil viceprezident OAK A. Tuljakov/
Byla to reakce na rozhodnutí o dočasném zrušení dovozních cel do celní unie v čele s Ruskem pro stroje od 111-160 a nad 219 sedadel. Inu ochrana budoucího MS-21 je stále na pořadu dne a OAK má o Antonova zjevný zájem. Mimochodem, AYZ přemýšlí, jak by dosáhl toho, aby mu byla aspoň poměrná část cla z jeho flotily odpuštěna. V té kategorii tam ale má jen 2 (nebo také 3) B733. |
|
Návrat nahoru |
|
|
Karel
Založen: 29.3.2007 Příspěvky: 982 Bydliště: Brno
|
Zaslal: st říjen 06, 2010 5:41 pm Předmět: |
|
|
Ve vláknu AYZ jsem se zmínil o tom, že budoucnost programu Tu-204SM visí na vlásku. Pro vysokou cenu je AYZ odmítl nakoupit (15ks), Irán je zase nemůže dostat kvůli americkému embargu (spolupráce P&W na motorech PS90A2). Teď se objevil požadavek ze Sýrie, ale to bude asi Irán v bleděmodrém. Takže si známý a mnohokrát jmenovaný miliardář Lebeděv zkouší ohřát svou polévčičku. Nakoupil by pro RedWings přes IFC 44ks!...ovšem za polovinu katalogové ceny. Což se zatím zdá výrobci naprosto nereálné, protože 80% ceny tvoří nakupované komponenty. Subdodavatelé navíc nemají moc zájem jít s cenou dolů, nevidí perspektivu další spolupráce, protože nový eroplán MS-21 zatím plánuje nakoupit kdeco ze Západu, podobně jako SSJ. Jak to dopadne je tedy ve hvězdách, 5ks Tu-204SM je skoro hotových, tak snad neskončí u ledu. Pokud by slezli na Lebeděvovu cenu, určitě by si dal říci i AYZ, ale asi by musel přispět erár...
Celé to ale vyvolává v Rusku diskuse na téma výhodnosti spolupráce se Západem. Několikrát to už zkusili (např Tu-204, Il-96), ale žádné úspěchy na západním trhu nezaznamenali. Tam má pevnou pozici A + B. Trhy třetích zemí, kam se letadla zatím jakž takž prodávala, se ale západní spoluprácí a americkými sankcemi pro ně najednou také zavírají. Otázka tedy zní, vyplatí se vůbec do letadel montovat americké komponenty?
Ještě zajímavost - Lebeděv hovoří o tom, že by jako bázi pro RedWings do budoucna uvažoval podkavkazské Minvody (místo Moskvy) - pamětníci si jistě vzpomenou, že vůbec první ruský charter na LKTB byl Tu-154 tamnější společnosti KMV. Ale jestli něco z toho míní vážně, nebo jen blafuje, to nevím. |
|
Návrat nahoru |
|
|
Karel
Založen: 29.3.2007 Příspěvky: 982 Bydliště: Brno
|
Zaslal: po říjen 11, 2010 9:58 am Předmět: |
|
|
Jak tak občas koukám, co nového s AYZ, narazím někdy i na jiné zajímavé informace, týkající se dění v Rusku. Tentokrát se jedná o kunovický Evektor EV-55 Outback, tu trošku zmenšenou 410 s prodlouženým čenichem a dvojnásobným doletem, kterou poprvé předvedli letos na jaře. Tenkrát jsem si říkal - pěkné, ale nespíš z toho nic nebude. Teď jsem se dočetl, že jednají s ruskou stranou o vybudování společného podniku ve "Zvláštní přístavní ekonomické zóně" v "metropoli" ruského eteckého průmyslu v Uljanovské oblasti.
Má jít o celkovou investici ve výši 107mil€ (2,5mld.Kč), ruská strana se má podílet nemovitostmi. Vlastní EV-55 pro ruský trh by se mělo prodávat za cenu kolem 2 mil. USD a v rusku nemá v této kategorii konkurenta. Prostředky na zahájení výroby prý poskytně Česká rozvojová banka. Založení společného podniku by se mělo projednat 18.10. na zasedání mezivládní komise.
Samozřejmě, v Rusku nejdou obvykle věci moc rychle. A vlasně ani nevím, jestli bych byl rád, kdyby se tato mladší sestřička Turboletů vyráběla v cizině. V každém případě by to bylo lepší, než kdyby zůstala v šuplíku. |
|
Návrat nahoru |
|
|
Karel
Založen: 29.3.2007 Příspěvky: 982 Bydliště: Brno
|
Zaslal: čt listopad 18, 2010 12:16 pm Předmět: |
|
|
citace: | ...5ks Tu-204SM je skoro hotových, tak snad neskončí u ledu. Pokud by slezli na Lebeděvovu cenu, určitě by si dal říci i AYZ, ale asi by musel přispět erár... |
Začíná se zdát, že by to tak mohlo dopadnout. Vláda jedná o co největší snížení ceny a je připravená zbytek slevy dofinancovat ze státního rozpočtu, např. formou navýšení základního jmění uljanovského Aviastaru SP, který má co nevidět také skončit v náručí OAK. Očekává se, že během prosince by měla být s Lebeděvem podepsaná smlouva, ve stejném měsíci je plánován i panenský let SMka. Šeptá se, že cena $ 30-35mil. by uspokojila i AYZ. není však stále jasno, jak se k věci nákupu letadel postaví nový primátor. |
|
Návrat nahoru |
|
|
Karel
Založen: 29.3.2007 Příspěvky: 982 Bydliště: Brno
|
Zaslal: so leden 01, 2011 11:24 am Předmět: |
|
|
Od 29.12.2010 má Tu-204SM za sebou svůj panenský let a vše snad proběhlo bez problémů. Držme palce, ať se mu daří, myslím, že to dost potřebuje. |
|
Návrat nahoru |
|
|
Karel
Založen: 29.3.2007 Příspěvky: 982 Bydliště: Brno
|
Zaslal: pá leden 07, 2011 2:19 pm Předmět: |
|
|
Podle posledních zpráv by první komerční SSJ-100 měl být dodán Armávii v únoru. Po něm by měl následovat Aeroflot. |
|
Návrat nahoru |
|
|
Karel
Založen: 29.3.2007 Příspěvky: 982 Bydliště: Brno
|
Zaslal: čt leden 20, 2011 2:06 pm Předmět: |
|
|
Armavia už svůj SSJ od 15.1. má, může už zahájit výcvik pilotů. Teď jde hlavně o to, aby byla do konce února zakončena certifikace a Superjet "Jurij Gagarin" mohl vozit lidi z Jerevanu do Moskvy.
Před Tu-204SM svitla opět velká naděje, neboť ruská vláda odsouhladila pomoc ve výši 10 mld rublů, aby se výrobce dostal na cenu požadovanou Lebeděvem (0,7-0,75mld. rublů) a RedWings podepsalo onen kontrakt na 44 ks. V současnosti je dokončeno, nebo před dokončením 6 ks a chtějí zahájit sérii 10 ks. Kontrakt by měl být ukončen 2016. |
|
Návrat nahoru |
|
|
bumper
Založen: 29.9.2008 Příspěvky: 169 Bydliště: Brno - LKCM
|
|
Návrat nahoru |
|
|
|
|
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
|
|