Obsah fóra AirSpotter.eu AirSpotter.eu
European Plane Spotting and LKTB/ BRQ Spotting Forum
 
 FAQFAQ   HledatHledat   Seznam uživatelůSeznam uživatelů   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   RegistraceRegistrace 
 ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

Rozvoj letiště 2
Jdi na stránku Předchozí  1, 2, 3 ... 10, 11, 12
 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra AirSpotter.eu -> Co se jinam nevejde
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
MarekV
Site Admin


Založen: 25.3.2007
Příspěvky: 1371
Bydliště: LKTB/BRQ Brno Tuřany

PříspěvekZaslal: čt červenec 03, 2014 11:20 am    Předmět: Citovat

V roce 2002 vycházel v městském zpravodaji Tuřanské listy pětidílný seriál s názvem Z historie mezinárodního letiště Brno-Tuřany. Šlo především o pohled na tuřanské letiště očima občanů Tuřan, kteří se aktivně zapojovali do bojů za zrušení vojenského letiště v Brně. A posléze i za rozvoj civilního letiště v mezích slučitelných s co možná nejklidnějších životem v okolních obcích. Jde proto zase o odlišný náhled na brněnské letectví. Články mám ve svém archivu, tak jsem je naskenoval a k přečtení jsou zde: http://airspotter.eu/Download/LKTB_Listy_2002.pdf
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail Zobrazit autorovy WWW stránky
MarekV
Site Admin


Založen: 25.3.2007
Příspěvky: 1371
Bydliště: LKTB/BRQ Brno Tuřany

PříspěvekZaslal: út leden 27, 2015 11:33 am    Předmět: Citovat

Na Masarykově univerzitě vznikla v loňském roce tematicky atraktivní diplomová práce nesoucí název Z Brna - alternativy letecké obsluhy, jejímž autorem je Lukáš Báča.
Zabývá se analýzou potenciálních napojení brněnského letiště na evropská uzlová letiště, kdy pomocí sofistikovaných vzorců vypočítává výhodnost jednotlivých spojů. V další části dochází i na srovnání brněnského letiště s podobnými letišti u nás a především v zahraničí.
K přečtení zde: https://is.muni.cz/th/269331/prif_m/diplomova_prace_final.pdf
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail Zobrazit autorovy WWW stránky
MarekV
Site Admin


Založen: 25.3.2007
Příspěvky: 1371
Bydliště: LKTB/BRQ Brno Tuřany

PříspěvekZaslal: út březen 10, 2015 8:40 am    Předmět: Citovat

Karel napsal:
2) Terminál cargo - výstavba asi 2015-16, v tom čase i příslušné přípojky a nová TWY z APN W. Na výstavbu terminálu je plánováno 70 mil. Kč. Neplánuje se tedy žádná obří stavba.

Na západní straně západní stojánky (APN W) aktuálně nějaké stavební práce probíhají. Že by to byl skutečně onen cargo terminál? Příliš gigantická stavba to není.

Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail Zobrazit autorovy WWW stránky
MarekV
Site Admin


Založen: 25.3.2007
Příspěvky: 1371
Bydliště: LKTB/BRQ Brno Tuřany

PříspěvekZaslal: út březen 17, 2015 10:03 am    Předmět: Citovat

Tak ještě jedna fotka "asi cargo terminálu" z jiného úhlu. Sice před stavbou stojí letadlo, ale lze si díky tomu udělat přiměřenou představu o její velikosti.

Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail Zobrazit autorovy WWW stránky
MarekV
Site Admin


Založen: 25.3.2007
Příspěvky: 1371
Bydliště: LKTB/BRQ Brno Tuřany

PříspěvekZaslal: ne duben 05, 2015 6:16 pm    Předmět: Citovat

Cargo terminál roste jako z vody:

Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail Zobrazit autorovy WWW stránky
MarekV
Site Admin


Založen: 25.3.2007
Příspěvky: 1371
Bydliště: LKTB/BRQ Brno Tuřany

PříspěvekZaslal: pá červenec 10, 2015 7:31 pm    Předmět: Citovat

Zátiší s hotovým cargo terminálem:

Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail Zobrazit autorovy WWW stránky
MarekV
Site Admin


Založen: 25.3.2007
Příspěvky: 1371
Bydliště: LKTB/BRQ Brno Tuřany

PříspěvekZaslal: čt srpen 13, 2015 10:42 am    Předmět: Citovat

A konečně ještě cargo terminál zblízka:

Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail Zobrazit autorovy WWW stránky
MarekV
Site Admin


Založen: 25.3.2007
Příspěvky: 1371
Bydliště: LKTB/BRQ Brno Tuřany

PříspěvekZaslal: pá červenec 01, 2016 11:23 am    Předmět: Citovat

MarekV napsal:
V roce 2002 vycházel v městském zpravodaji Tuřanské listy pětidílný seriál s názvem Z historie mezinárodního letiště Brno-Tuřany. Šlo především o pohled na tuřanské letiště očima občanů Tuřan, kteří se aktivně zapojovali do bojů za zrušení vojenského letiště v Brně. A posléze i za rozvoj civilního letiště v mezích slučitelných s co možná nejklidnějších životem v okolních obcích. Jde proto zase o odlišný náhled na brněnské letectví. Články mám ve svém archivu, tak jsem je naskenoval a k přečtení jsou zde: http://airspotter.eu/Download/LKTB_Listy_2002.pdf

I když v současnosti obyvatelé městské části Brno-Tuřany proti brněnskému letišti už veřejně nebojují tak, jako tomu bylo v letech dřívějších, přece jen si neodpustí jakoukoli možnost byť jen trochu zaškodit. Což je pěkně vidět v nejnovějším vydání tuřanských Listů, kde se píše, že "Rada na 38. schůzi dne 18. 4. 2016: nesouhlasila s odstraněním ani výškovou redukcí stromů na pozemcích v blízkosti letiště a pověřila starostu jednáním se společností Letiště Brno." A tak i zamezení odstranění potenciálně nebezpečného objektu je možností (nepříliš inteligentního) vzdoru.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail Zobrazit autorovy WWW stránky
MarekV
Site Admin


Založen: 25.3.2007
Příspěvky: 1371
Bydliště: LKTB/BRQ Brno Tuřany

PříspěvekZaslal: po říjen 03, 2016 7:25 pm    Předmět: Citovat

Výše zmíněný spor o výškovou úpravu stromů v blízkosti letiště nakonec přeci jen dospěl k rozumnému výsledku, kdy "Rada na 48. schůzi dne 8. 8. 2016: souhlasila s odstraněním stromů jako překážky letového provozu nacházejících se na pozemcích v areálu SK Tuřany, a to na náklady žadatele LETIŠTĚ BRNO a.s." Stalo se tak potom, co "Rada na 44. schůzi dne 13. 6. 2016: schválila uzavření darovacích smluv s [...] LETIŠTĚ Brno a.s. na částku 30.000 Kč, vše na financování kulturních akcí v roce 2016."

Za zmínku stojí ještě několik dalších citací, jež mají souvislost s brněnským letištěm. Tak například "Rada na 44. schůzi dne 13. 6. 2016: vzala na vědomí zprávu JUDr. Stanislava Křečka, zástupce veřejné ochránkyně práv, o šetření provozu malého motorového létání na letišti Brno-Tuřany a pověřuje starostu iniciováním společného jednání zástupců Úřadu pro civilní letectví, provozovatele letiště, jeho vlastníka a Krajské hygienické stanice Jihomoravského kraje na půdě Kanceláře veřejného ochránce práv."

Spottery, kteří se kolem letiště dopravují na bicyklech, pak může zajímat, že "Rada na 42. schůzi dne 30. 5. 2016: se seznámila s konceptem návrhové části Plánu udržitelné městské mobility města Brna a prosazuje zejména: projektování a realizaci sítě cyklostezek Tuřany – Dvorska," což se setkalo s velkou podporou, neboť "Rada na 48. schůzi dne 8. 8. 2016: uložila úřadu zajistit od zpracovatele studie Cyklostezka Tuřany - Dvorska údaje o finanční náročnosti její aktualizace, a to včetně vyjádření vlastníka a správce komunikace a vlastníků stavbou dotčených pozemků." Naneštěstí tento návrh vzal (prozatím) za své, jakmile dorazila cenová kalkukace: "Rada na 49. schůzi dne 22. 8. 2016: vzala cenovou kalkulaci pro cyklostezku Tuřany - Dvorska na vědomí a pro nedostatek finančních prostředků aktualizaci zatím odkládá."

A co se týče tuřanského rodáka Emila Bočka, "Rada na 49. schůzi dne 22. 8. 2016: souhlasila a podporuje návrh Úřadu městské části Brno-Bystrc na udělení Ceny města Brna za rok 2016 pro „zásluhy o svobodu a demokracii" brigádnímu generálovi Emilu Bočkovi."

A z trochu jiného soudku. S rozvojem tuřanského letiště úzce souvisí (souvisel) i osud letiště černovického. Na Dni otevřených dveří v Náměšti nad Oslavou jsem v expozici historie českého vrtulníkového letectva narazil na cenný snímek pořízený na letišti v Brně-Černovicích. Takže jsem jej přefotil: http://airspotter.eu/Download/0850.jpg. Příznivce historie létání v Brně jistě potěší.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail Zobrazit autorovy WWW stránky
MarekV
Site Admin


Založen: 25.3.2007
Příspěvky: 1371
Bydliště: LKTB/BRQ Brno Tuřany

PříspěvekZaslal: so prosinec 10, 2016 12:57 pm    Předmět: Citovat

Na jedné z fotografií Ruslana pořízených dvorním letištním fotografem Petrem Pilátem jsem objevil letištní zařízení, o němž netuším, jak se jmenuje a k čemu slouží. Na snímku se nachází na pravém okraji pod koncem křídla. Budu vděčný za jeho identifikaci i případné poučení, jaká je jeho funkce.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail Zobrazit autorovy WWW stránky
MarekV
Site Admin


Založen: 25.3.2007
Příspěvky: 1371
Bydliště: LKTB/BRQ Brno Tuřany

PříspěvekZaslal: út prosinec 12, 2017 12:15 pm    Předmět: Citovat

Po téměř přesně roce se mi podařilo identifikovat letištní zařízení na fotce v předchozím příspěvku. Jedná se přesný přistávací radar PAR-E české firmy Eldis Pardubice. Více informací je k nalezení na stránkách výrobce: http://www.eldis.cz/par-e-presny-pristavaci-radar. K dispozici je i video z montáže a provozu radaru na brněnském letišti: https://youtu.be/80vD5Ejpdys.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail Zobrazit autorovy WWW stránky
MarekV
Site Admin


Založen: 25.3.2007
Příspěvky: 1371
Bydliště: LKTB/BRQ Brno Tuřany

PříspěvekZaslal: po březen 05, 2018 12:06 pm    Předmět: Citovat

V průběhu loňského léta jsem měl možnost nahlédnout do areálu brněnského letiště z ptačí perspektivy, což byl rozhodně nevšední pohled. Na tomto rádoby panoramatu lze vidět zleva: bílý nákladní Boeing 737-300 9H-AUL na tzv. západní stojánce, cargo terminál (šedá budova), vedle bývalý hangár letounu TBM 700 (N700CZ), přístřešek (s červenou střechou) pro letištní pozemní techniku, stojánka všeobecného letectví se čtveřicí hangárů, za ní parkovací plocha Turboletů u firmy Aeroservis, jejíž bílomodrý hangár je vpravo, před hangáry bílá budova hasičské zbrojnice, vedle žlutý hangár policie, před nímž stojí vrtulník EC 135, napravo šedá budova letištních kanceláří a konečně červená budova ŘLP s věží.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail Zobrazit autorovy WWW stránky
MarekV
Site Admin


Založen: 25.3.2007
Příspěvky: 1371
Bydliště: LKTB/BRQ Brno Tuřany

PříspěvekZaslal: pá duben 13, 2018 6:47 pm    Předmět: Citovat

MarekV napsal:
Mimochodem, co se týče toho obchvatu Tuřan, tak by mě velice potěšilo, kdyby byl odsunut. Ideálně zcela zrušen. Zase až taková výhra to není a ta blízkost letišti by nám akorát zkomplikovala fůru věcí.
Karel napsal:
Aniž bych chtěl lobovat za tuřanský obchvat, myslím, že se neplánuje proto, že by současné komunikace nezvládly dopravu, ale proto, aby nekličkovaly každý den tisíce aut centrem obce. Aby mnoha lidem nejezdilo pod okny jedno auto za druhým a také, aby dojížděči za prací měli cestu pohodlnější.

Nicméně nepochybuji, že ani obchvat nepřináší jen samé výhody. Jak už to v podobných případech bývá, jsou vždy výhody a ztráty promíchány v jednom balíčku. Na každém z nás pak záleží, jakou přidělí váhu argumentům pro a proti a podle toho se mu pak váha převáží na tu nebo onu stranu. Nedá se najít řešení, které vyhoví všem.

Kolem obchvatu Tuřan dnes začalo být pořádně živo. Zasloužil se o to poměrně komický nápad. Ale všechno popořadě. Ulevit přetížené komunikaci vedoucí přes Tuřany ze Slatiny směrem na Sokolnice prostřednictvím výstavby silničního obchvatu vedoucího v bezprostřední blízkosti letiště jsme se tu bavili již před více než čtyřmi roky (viz citace výše). Realizace se od té doby nijak zásadně nepřiblížila, ale dění přeci jen nějaké je.

Otálení se zahájením stavby znamenalo, že mezitím vešly v platnost přísnější normy vztahující se na takzvaná ochranná pásma letiště. Ty jednoduše řečeno vymezují prostory v okolí letiště, do nichž nesmí zasahovat žádná stavba ani pohybující se objekt. Původní silnice ze Slatiny do Tuřan byla vybudována před mnoha lety, tudíž se na ni zpětně tyto nové normy nevztahují. Ovšem nová silnice už nové normě podléhá. A v takovém případě by již vozidla, konkrétně kamiony, svojí výškou do ochranného pásma zasahovaly. Aby se mohl obchvat realizovat, je nutné se normě podřídit.

Jedním z prvních nápadů bylo zapustit silnici zhruba dva metry pod úroveň terénu, čímž by se ani vysoké nákladní vozy do ochraného pásma nedostaly. Toto řešení se ukázalo být náročné na realizaci po provedení hydrogeologického průzkumu, který prozradil, že v daném místě je spodní voda velice blízko povrchu země. Takže zapuštění vozovky by si vyžádalo komplikované technické řešení, tím pádem i zvýšené náklady. Nezbylo než se pustit do vymyšlení alternativy.

Letos jeden z projektantů přišel s neotřelým nápadem: v místech, kde by mohly kamiony zasahovat do ochranného pásma letiště, se zřídí semafory, které v době přistání či vzletu letadel zastaví provoz na silnici. Tento nápad z docela pochopitelných důvodů sklidil všeobecný výsměch. A to z mnoha důvodů.

Předně, důvěra ve svědomitost řidičů dodržovat pokyny semaforu je naivní. Známe to z železničních přejezdů, kde řidiči nerespektují nejen semafor, ale často ani závory. Takže z hlediska bezpečnosti je takovýto nápad přinejmenším bizarní. I když si samozřejmě dovedu představit uvažování toho, kdo toto předložil: doteď tam silnice a provoz na ní fungoval s ohledem na provoz na letišti bez problémů, takže tomu tak jistě bude i nadále, když v podstatě všechny podstatné parametry budou totožné, a protože se změnila jen formální stránka věci, totiž nějaké nařízení, postavíme tam semafor, který splní formální požadavky, takže se vlk nažere a koza zůstane celá. Mimochodem, semafor mají u silnice na řeckém ostrově Skiathos. Tam letadla přistávají výrazně níže nad cestou než v Brně, tudíž semafor má opodstatnění. Možná je to náturou Řeků, ale i tam, kde bylo riziko střetu s podvozkem letadla velmi reálné, si z červené nikdo příliš hlavu nelámal. Místní červenou brali spíše jako impulz k tomu, aby zrychlili, jen turisté bázlivě zastavovali. Byť ne vždy. Tady by to bylo jistě podobné. A ani u nás není semafor u letiště zase až taková kuriozita. Světelná návěstidla upozorňující na provoz na letišti mají například v Břeclavi.

Druhá věc, proč by takové řešení asi moc nefungovalo, je, že smysl obchvatu je svést dopravu tam, kde bude méně zatěžovat okolní obyvatele. Z tohoto důvodu láká řidiče zejména možností uhánět po dané komunikaci výrazně rychleji než po té, kterou nahrazuje. Jakmile ale bude každé dvě minuty zastavovat provoz semafor, bude ochota řidičů takový obchvat využívat prakticky nulová. A vzhledem k intenzitě provozu si lze představit, že by červená svítila skoro neustále. Takže řešení je to skutečně ne zrovna vhodné.

Nechejme se překvapit, s jakým dalším nápadem projektanti vyrukují.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail Zobrazit autorovy WWW stránky
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra AirSpotter.eu -> Co se jinam nevejde Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Jdi na stránku Předchozí  1, 2, 3 ... 10, 11, 12
Strana 12 z 12

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Český překlad phpBB Czech - www.phpbbcz.com